Een spannende Meet & Feed - Reisverslag uit Gunderath, Duitsland van Bianca - WaarBenJij.nu Een spannende Meet & Feed - Reisverslag uit Gunderath, Duitsland van Bianca - WaarBenJij.nu

Een spannende Meet & Feed

Blijf op de hoogte en volg Bianca

06 Augustus 2019 | Duitsland, Gunderath

Dit was echt Jorrit's dag, vandaag gingen we dan naar het: Adler und Wolfspark. Een park met wolven (duh) en andere wilde dieren, zoals herten, zwijnen, roofvogels, berggeiten en kalkoenen.

Na een in elkaar geflanst ontbijtje (had wat spulletjes van thuis meegenomen) gingen we opweg naar het park. Uiteraard hadden we al wat voorkennis gedaan op internet en zagen we dat je tijdens het voeren in het verblijf aanwezig mag zijn. Helemaal te gek.

De reis erheen was ook weer een hel voor me auto.. haarspeldbochten waar je u tegen zegt en weer steile weggetjes. MAAR hij heeft zich weer bewezen, want we kwamen heelhuids aan.

Ook dit park ligt dus op een berg (wat hebben die Duiters daar toch mee..). Bij de kassa kregen we te horen dat we het voeren van de Polarwolven hadden gemist. Maar als we snel waren konden we nog een stukje mee pikken. Voor de andere wolven (Timberwolven) konden we nog wel kaartjes krijgen. Die kregen later op de dag te eten.

We liepen dus snel het park in, dat overigens naar beneden liep, op zoek naar de polarwolven. Eenmaal daar aangekomen was de verzorger nog een praatje (in het Duits) aan het houden, dus hadden we de tijd om foto's te maken van de net zo onrustige wolven. Naast ons stond een NL gezin waarvan de kinderen ongeduldig werden, logisch die man was lang aan het woord en alles in het Duits.

Eindelijk was de man klaar en gooide grote stukken vlees het verblijf in. Prachtig om te zien dat die wolven erachter aan renden en daarna het vlees in stukken scheurde. We konden mooie foto's en filmpjes maken, zeker Jorrit want die keek zonder moeite over de menigte heen.

Na het voeren liepen we het pad verder af. Onderweg kwamen we het verblijf van de zwijnen tegen. 1 zagen we bij het hek in de aarde wroeten. Verderop was er een soort uitkijkpost met er tegenover het verblijf van de herten. Bij de uitkijkpost kon je doosjes met voer kopen. We namen er 1 en liepen de trap van de uitkijkpost op. Boven kregen we een mooi uitzicht van het zwijnenverblijf. In de bosjes zagen we kleine biggetjes en vlak onder ons een groot zwijn. Prachtig om te zien dat die dieren zo'n grote leefomgeving hebben.

We liepen weer naar beneden en stopten bij het hertenverblijf. Er stond een heel mooi mannetje tussen met een groot gewei op z'n hoofd. Ook zagen we een paar vrouwtjes en nog een jong hertje. Het doosje voer maakten we op aan de herten en besloten toen weer verder te lopen.

We liepen weer richting die ingang waar ook de verblijven van de geitjes en kalkoenen waren. Gelukkig was ik niet de enige die trek had gekregen dus liepen we naar het cafetje. Binnen kon je kiezen uit taart, gebak, koffie, frisdrank en warme gerechten. En ja hoor, wat stond daar op het menu: CURRYWORST mit Pommes Frites. Haha en dat is 2! Heerlijk. We namen buiten plaats en aten rustig onze lunch.

Na onze lunch liepen we naar de bij behorende ruïne. Binnen hadden ze allerlei roofvogels zitten. Gieren en valken, maar ook uilen. Jorrit had de toren gezien en wilde graag omhoog om van het uitzicht te genieten. Na even zoeken vonden we een zeer nauwe wenteltrap. Gelukkig heb ik niet de draaiigheid van me moeder (die houdt totaal niet van wenteltrappen) maar helaas heb ik wel de hoogtevrees van me pa geërfd. Tijdens het omhoog gaan (wat echt lang duurde) kwam de angt omhoog kruipen. Maar zoals ik vaker zeg: gewoon gaan met die banaan!

Onderweg even gestopt. Me longen en hart moesten erg hard werken, dus ik nam even pauze. Eenmaal boven vergat ik alles en genoot enorm van het uitzicht. 1 woord prachtig. Het weer was wel bewolkt en donker maar dat maakte niks uit. Toen begon de weg terug naar beneden. Ja ja knikkende knieën mensen... Poe, die hoogte..

Terug beneden kon ik weer ademhalen. Wat een belevenis weer. We besloten om kaartjes voor de middag voerdienst te halen en liepen richting de kassa. Bij de kassa zagen we dat er maar een paar plaatsen beschikbaar waren, maar gelukkig konden we samen reserveren. We hadden nog genoeg tijd maar besloten om toch alvast naar het verblijf te lopen.

Daar aangekomen liepen we naar het uitkijkpunt. We zagen een paar zwarte Timberwolven voorbij lopen. Om ze niet te laten schrikken bleven we ze heel stil observeren. Tegen half 4 (voeren begon om 15:45) liepen we naar het hek. Om stipt 15:45 kwam de verzorger in z'n trekkertje aanrijden. De wolven hadden zich inmiddels allemaal verzameld bij het hek in afwachting van het eten.

Bij het hek lieten we onze pasjes zien en liepen we het verblijf in. Jorrit helemaal in z'n nopjes. Het enige wat ons scheidde van de wolven waren 2 dunne elektriciteitsdraadjes. Ondanks dat we super dicht bij de wolven waren ging ik op het gras zitten en Jorrit volgde mijn voorbeeld. Echt een adembenemend iets om mee te maken kan ik je vertellen. Zo dichtbij.. De verzorger deed z'n praatje weer. Deze wolven wisten het blijkbaar maar al te goed want de meesten gingen erbij liggen. Vooraan (dicht bij ons) zat het alfa mannetje met iets hoger in het gras het alfa vrouwtje. Hoger op de heuvel zaten de jonkies. Ik denk dat er ongeveer 13 wolven in het verblijf zaten.

De verzorger was eindelijk klaar met z'n praatje en draaide zich om om de kruiwagen met vlees te pakken. In plaats van het vlees te gooien kiepte hij nu de kruiwagen zo voor onze neus leeg in het veld. Gelijk hadden Jorrit en ik een prachtig schouwspel. Meteen zag je de hierarchie in de roedel. De alfa's namen eerst en konden rustig eten, de andere moesten snel zijn om eten te pakken en renden ermee weg.

Jorrit en ik konden super mooie foto's maken, het gebeurde het recht voor onze neus. Na een paar minuten was het tijd om het verblijf te verlaten. Maar om Jorrit's woorden te herhalen: dit was het geld zeker waard. We liepen samen terug richting de uitgang, nu was het namelijk tijd om een Lidl te zoeken om nog wat boodschapjes te halen.

Gelukkig reden we een groot stuk naar beneden dus kon mijn auto lekker door tuffen. Niet veel later kwamen we aan bij de Lidl, er tegenover zat er ook nog een Aldi, Edeka en een kledingwinkel Takko.. We kozen voor de Lidl. Zoals ik al verwachte verkoopt de Lidl in Duitsland hele andere producten dan die bij ons in NL. Daarom vind ik winkelen in Duitsland leuker dan in NL.

Onzd boodschappen waren binnen en we reden terug naar ons tijdelijke huis. Daar maakte ik een prakkie, bloemkool met aardappels. Na het eten maakten we plannen om morgen te gaan zwemmen en niet al te veel te gaan doen, zoals een vakantie bedoeld is haha!

  • 08 Augustus 2019 - 10:23

    Mama:

    Hoi Bi en Jorrit. Wat een schitterend verhaal weer en wat gaaf dat jullie zó dichtbij de wolven konden zitten. Is best uniek, want het zijn tóch wilde dieren. Leuk dat jullie ons mee laten genieten van jullie vakantieverhalen. En een daagje rust is ook niet verkeerd. Lekker genieten nog, want voor je het weet zijn jullie weer thuis

  • 09 Augustus 2019 - 15:53

    Andere Mama:

    Ik had hier al op gereageerd maar zie dat dus nergens terug, heb ik weer.
    Het lijkt hét moment van de vakantie, althans voor Jorrit..!!
    Ik wist eigenlijk niets af van die soorten, ach ja nooit te oud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bianca

Actief sinds 09 Maart 2013
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 6580

Voorgaande reizen:

05 Augustus 2019 - 09 Augustus 2019

Midweek Eifel, Duitsland

07 Maart 2019 - 17 Maart 2019

Orlando, Florida

08 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Tenerife

Landen bezocht: